تعویض شن فیلتر شنی استخر

 

چرا باید شن فیلتر شنی استخر خود را تعویض کنید ؟

پمپ استخر آب آلوده را به سمت فیلتر می کشد، جایی که آب از شن عبور می کند، جایی که آلاینده ها به دام می افتند. آب تمیز دوباره به استخر سرازیر می شود. شن دقیقاً چگونه آلودگی ها را نگه می دارد و در عین حال به آب تمیز شده اجازه عبور می دهد؟ اگرچه برای دیدن با چشم غیر مسلح بسیار کوچک است، اما ماسه ها دارای سطح ناهمواری هستند که در آن آلاینده ها هنگام عبور آب از آن گیر می کنند. با گذشت زمان، آب جاری سطح خاردار شن را از بین می برد و آن را صاف و گرد می کند.

وقتی به شن و ماسه از سواحل با امواج شدید زیر میکروسکوپ نگاه می کنید، به طور قابل توجهی صاف تر از شن های سواحل آرام تر است. همین اصل در مورد شن و ماسه فیلتر استخر نیز صدق می کند که چندین ساعت در روز آب از آن عبور می کند. این صاف شدن نتیجه فرآیندی به نام هوازدگی است. از قضا همان فرآیندی که شن و ماسه را به گرد و غبار تبدیل می کند و برای فیلتر کردن هر چیزی بی فایده است. هنگامی که شن و ماسه فیلتر استخر صاف می شود، هیچ لبه دندانه ای برای گرفتن و نگه داشتن آلاینده ها ندارد. ممکن است استخر شما کدر به نظر برسد یا به درمان شوک مکرر نیاز داشته باشد.

با گذشت زمان، مقدار کمی سنگ آهک به دانه های ماسه می چسبد و انباشته می شود. این باعث می شود که دانه های ماسه به هم چسبیده و سفت و فشرده شوند. این "خوشه های" ماسه بر کیفیت فیلتراسیون تاثیر می گذارد. در بدترین حالت، تمام شن و ماسه در فیلتر می تواند به یک بلوک بزرگ تبدیل شود و به هیچ وجه مؤثر نباشد تا جایی که باعت از کار افتادن و خرابی دستگاه تصفیه گردد. شستشوی معکوس و نگهداری منظم فیلتر و تعویض به هنگام شن و ماسه معمولا برای جلوگیری از این مشکلات لازم است.

 زمان تعویض شن فیلتر شنی

چه زمانی باید ماسه فیلتراسیون را تعویض کنید؟ مهم نیست از چه نوع شن و ماسه ای استفاده می کنید، باید آن را تغییر دهید تا فیلتر به درستی کار کند تا آلودگی ها از آب استخر حذف شود.
چند نشانه می تواند به شما کمک کند که بدانید زمان تعویض ماسه فرا رسیده است:
ماسه به حداکثر طول عمر خود رسیده است. طول عمر ماسه استخر بین 3 تا 5 سال تخمین زده می شود.
خوشه های ماسه فشرده (گاهی چسبناک) در فیلتر تشکیل می شوند.
آب استخر شفاف و تمیز نمی ماند.
شن و ماسه در پایین استخر جمع می شود.
برای حفظ شفافیت آب باید پمپ را طولانی تر کار کنید یا از محصول بیشتری استفاده کنید. شما بیشتر از قبل با جلبک ها مشکل دارید.
6. مخزن را تا نیمه با آب پر کنید
پلاگ تخلیه مخزن را ببندید. شلنگ را داخل مخزن قرار دهید و شروع به پر کردن کنید. لوله ایستاده و جانبی را در مرکز قرار دهید و در حالی که مخزن تقریباً تا نیمه پر می شود، آنها را در جای خود نگه دارید. اضافه کردن مقداری آب قبل از شن و ماسه جایگزین، یک بالشتک ایجاد می کند تا از ضایعات جانبی در برابر وزن ریزش شن محافظت کند.
7. ریختن شن ها داخل فیلتر
برای جلوگیری از تنفس گرد و غبار، ماسک بزنید. نوار چسب روی پایه را بررسی کنید و در صورت لزوم مقدار بیشتری اضافه کنید. کیسه را با گوشه ای که روی دهانه مخزن کشیده شده است نگه دارید، آن را با چاقوی ابزار باز کنید.هر بار یک کیسه شن اضافه کنید، اجازه دهید به آرامی در مخزن بریزد

 filter031.jpg  filter044.jpg
 filter034.jpg  filter048.jpg
 
 
8. شیر و اتصالات را دوباره ببندید.
مطمئن شوید که تمام اتصالات محکم و ایمن هستند.
   filter055.jpg
 
 
9. فیلتر را در حالت آبکش و سپس شستشوی معکوس قرار دهید تا شنها شسته شوند.
شلنگ شستشوی معکوس شیلنگ بک واش را وصل کرده و شیر چند پورت را به حالت بک واش بچرخانید. پمپ را آماده کنید و آن را روشن کنید. فیلتر را حداقل به مدت دو دقیقه یا تا زمانی که شیشه دید فیلتر شفاف شود، بشویید. این کمک می کند تا تمام گرد و غبار شن و زباله های اضافی از ماسه جدید خارج شود. پمپ را خاموش کنید، شیر چند پورت را برای شستشو تنظیم کنید و پمپ را دوباره روشن کنید. فیلتر را به مدت یک دقیقه بشویید.
 10. فیلتر را راه اندازی کنید
پمپ را خاموش کنید، شیر را برای فیلتر کردن بچرخانید و پمپ را دوباره روشن کنید. حالا گیج فشار را چک کنید. این فشار معمولی فیلتر شما است. آن را به خاطر بسپارید یا آن را در جایی یادداشت کنید. هنگامی که تعمیر و نگهداری معمولی استخر را انجام می دهید، فشار سنج را بررسی کنید. هنگامی که فشار 10 psi بالاتر از حد معمول است، فیلتر را بشویید. استفاده از گیج فشار به عنوان نشانگر شستشوی معکوس از شستشوی بیش از حد معکوس و پاک کردن کثیفی ها و زباله هایی که فیلتر شنی شما برای عملکرد صحیح نیاز دارد جلوگیری می کند.
انتخاب نوع شن و ماسه فیلتر استخر برای استفاده، پیچیده ترین بخش این فرآیند است و شما واقعا نمی توانید انتخاب اشتباهی داشته باشید. بسته به عواملی مانند داشتن آب سخت یا کلرامین ها، صرفاً موضوع انتخاب شنی است که بهترین کار را برای استخر شما انجام دهد. هنگامی که شن و ماسه جدید وارد شد و پمپ راه‌اندازی شد، تمام کاری که باید انجام دهید مراقب چیزهایی باشید تا فیلتر شما تا دفعه بعد که مجبور به تعویض شن و ماسه هستید با راندمان مطلوب کار کند. فقط با کمی مراقبت، می توانید حدود پنج سال دیگر با خیال راحت استراحت کنید و شنا کنید. شنا مبارک!